Indonesie Duikreis Verhaal

Duiken Indonesie, Duikreis Verhalen

Indonesië

Half juli krijg ik te horen dat ik in maart 2009 wederom papa wordt. Ik was er natuurlijk heel blij mee, maar ik had ook een skivakantie gepland met collega’s in maart. Deze kan dus niet doorgaan. Ik wilde toch wel graag op vakantie. Dan maar op duikvakantie dacht ik. Ik wist wel dat er eind oktober een groepje van duikvereniging Pelidive uit Enschede richting Egypte vliegt om te gaan duiken. Ik heb hier 3 jaar geleden mijn Open Water gehaald en sindsdien vooral in Nederland gedoken op een keer na in Brazilië. Ik wilde graag een keer wat anders dan de Groene Heuvels of Lingen. Op de duikvereniging kreeg ik echter te horen dat ze dit jaar niet naar Egypte gingen, maar dat Indonesië de bestemming was. Ze hadden nog een plekje vrij en ik kon dus mee als ik snel zou beslissen. Na kort onderhandelen thuis besloot ik mee te gaan.

Het ticket werd geboekt en de slaapplaats geregeld. De bestemming was Lembeh straat bij het eiland Sulawesi. Wij logeerden bij Divers Lodge Lembeh. Nog voordat we vertrokken zijn, heb ik mijn Advanced gehaald en ik was klaar voor de eerste echte duikvakantie!

Op 14 oktober vliegen wij met Singapore Airlines richting Singapore. Bij het inchecken hadden wij een beetje geluk dat de weegschaal op Schiphol niet werkte zodat wij in totaal zeker 40 kilo extra bagage mee hebben dan toegestaan was. In Singapore stapen wij over en vliegen nog eens 4 uur vliegen naar Manado. De vlucht met Singapore Airlines was geweldig. Een hoop beenruimte, eigen scherm met films, spelletjes en taalcursussen. Eten en drinken genoeg aan boord. Op het vliegveld in Singapore hebben wij lekker gegeten en gedoucht. Alles is hier mogelijk; games, massage of sporten. In Manado worden we opgewacht door de eigenaar van ons resort en rijden nog 1 uur met de auto en 30 minuten met de boot. In totaal zijn wij dan meer dan 1 dag onderweg. Als je Indonesië binnenkomt moet je een visum kopen. Helaas stonden wij achteraan en hebben hier 2 uur op moeten wachten. Omstreeks 19.00 uur plaatselijke tijd op het resort aangekomen. Het is dan al donker buiten en we hebben het ook wel gehad met het reizen. Onze kamer ligt op het hoogste punt en heeft het mooiste uitzicht. Alleen moet je 100 treden op om er te komen. Niet heel prettig met 32 graden en luchtvochtigheid van 90%. Het personeel is heel vriendelijk en behulpzaam. Onze spullen worden gelukkig helemaal naar boven gedragen.

De duikdagen beginnen meestal om 07.00 uur. We zijn er met 6 man en krijgen 2 boten ter beschikking. Ook hebben we 3 gidsen. We hebben de eerste 4 dagen 3 duiken per dag gepland. Onze eerste plek is de Police Pier. We zijn gemiddeld 1 uur onderweg naar een duikplek. Ondertussen worden de duikspullen opgebouwd. Het water is hier heel smerig. Er drijft van alles in. Regelmatig worden de motoren uit het water gehaald om deze niet te beschadigen. Op de duikplek hoef je je spullen alleen aan te trekken en in het water te springen. Ik duik met Bernie en gids Paulus. De eerste paar minuten vraag je je af wat je hier doet. De bodem bestaat uit zwart vulkaanzand en een hoop rotzooi. Het zicht is gemiddeld 15 meter. Al snel heeft onze gids, Paulus, de eerste naaktslak, frogfish en andere vissen gevonden. Soms wijst hij wat aan, maar je ziet het niet omdat het zo klein is. De eerste dag maken we dus 3 duiken en hebben aan het einde van de dag geen idee meer wat we allemaal gezien hebben. Tussen de duiken door wordt er een lunch geserveerd. Wij hoeven maar aan te geven wat we willen zien en de gidsen brengen ons naar de juiste duikplek en wijzen ons bijzondere dieren onder water aan. Zonder hen zou je zeker in het begin niets zien. De Lembehstraat kent meer dan 30 duikplekken en 3 wrakken. Als we terug komen in ons resort is het alweer donker en we kunnen nadat wij gedoucht hebben zo aanschuiven bij het avondeten. Het eten smaakt goed en er is genoeg keuze. ‘s Avonds de foto’s en film van Henk bekeken en daarna naar bed.

De tweede duikdag heb ik na de eerste duik last van mijn maag en hoofdpijn en besluit om de tweede duik over te slaan. Dit had ik beter niet kunnen doen, omdat er zoals altijd van alles te zien was onder water. Vandaag zien we ook onder andere de pygme zeepaardjes. Deze zijn 5 mm groot en goed gecamoufleerd verstopt op het koraal en zitten allemaal op ongeveer 27 meter. De dag sluiten we af met een nachtduik op het huisrif van ons resort. Hier liggen we een half uur op de bodem om parende mandarijnvisjes te zien. Je ziet ze maar heel even maar het is de moeite waard. Na 45 minuten liggen op de bodem krijg je het wel koud en moet je dus gaan bewegen om niet uit water te moeten.

Ik wil graag nog een flamboyant sepia zien of een octopus en de gidsen gaan dus voor mij op zoek. Helaas zijn deze voor mij onvindbaar. De rest heeft ze allemaal al wel gezien. Omdat ik nog steeds hoofdpijn heb, besluit ik mijn tweede duik af te blazen. En je raadt het vast, deze worden nu wederom gezien. De anderen zien verder onder andere een mimic octopus. De derde duik ben ik weer van partij. Bernie had maar twee duiken en ik heb dus een privé gids ter beschikking. Onderwater is genoeg te bekijken. Na 1 uur wordt het zicht alweer minder omdat het donker wordt. Omdat we geen lampen hebben besluiten we de duik af te breken. Ondertussen hebben wij aardig wat vissen en andere onderwater bewoners gezien. De hairy frogfish, gewone frogvissen, meerdere octopussen, wonderpus, verschillende soorten shrimps en anemoonvisjes, pygmee zeepaardjes, thorny seahorse, bladvis, rog, sepia’s, pegasus seamoth, ghostpipefish en pink squat lobster zijn ondertussen al van ons lijstje gestreept.

Dag 5 hadden we eigenlijk een bezoek aan Manado op het programma. Maar omdat er zoveel te zien is onder water en Koos en Susan al over 2 dagen naar huis gaan, besluiten we te gaan duiken. We starten om 6.00 uur. We gaan aan de andere kant duiken, op zoek naar haaien. Na een tijdje tegen de stroming in gezwommen te hebben ziet Susan ineens een haai op 20 meter afstand. Dit was echt geweldig om te zien! Zo uit de donkerblauwe oceaan. Helaas was hij ook zo weer vertrokken. Verder zien we nog een rog en een hoop koraal en andere grote vissen. De tweede duik is een wrakduik. Het Mawali wrak ligt op 31 meter en je kunt er ook door heen zwemmen. Dit is ook geweldig om te doen! Verder zien we nog een sepia en een frogfish. Vandaag voel ik me weer helemaal lekker en we besluiten om ook nog een 4e duik te maken, wederom ‘s avonds op het huisrif.

Dag 6 is een vrij dagje wat duiken betreft. We gaan het eiland Sulawesi verkennen. Na een tour met de auto komen we aan aan de voet van een vulkaan. We klimmen naar boven, 1300m. Het zicht is goed en we kunnen de hele omgeving bekijken. Hierna brengen we een bezoek aan een zwavelmeer en eten vervolgens in een heel leuk en lekker restaurant. Vandaag sluiten we af in Manado. Indonesië is echt een prachtig land! ‘s Ochtends nemen we na het ontbijt afscheid van Susan en Koos. Beide hadden maar voor een week geboekt en hadden er nu al spijt van. We maken 2 duiken en zien weer van alles. Het duiken op zwart zand ga ik steeds leuker vinden en ga steeds meer zelf op zoek. Elk gaatje in de grond en onder elke steen wordt goed gekeken. Van de bijzondere vissen hebben wij ondertussen hier bijna alles gezien, maar het verveelt nog steeds niet! Vandaag gingen wij weer op zoek naar haaien. Om 5.00 uur zaten we al in de boot. Het weer werkte echter niet mee. De golven waren groot en er stond een behoorlijke stroming. Mariska gaat samen met gids Unge. De duikcomputer van Bernie doet het niet meer en Bernie krijgt die van Henk mee. Bernie en ik breken de duik echter af door de sterke stroming. We zwemmen als een gek maar gaan toch achteruit. Later maken we nog 2 duiken. Eindelijk heb ik een octopus gezien. Ook al was hij heel klein. Vandaag ook nog een hoop grote zeepaardjes gezien. ‘s Avonds vier ik mijn 30ste verjaardag op het resort. Vreemd om het niet thuis te doen.

Vandaag staan de laatste 2 duiken gepland. Mariska is de vorige keer niet binnen in het Mawali wrak geweest omdat ze last had van haar oren en ze wilde er graag toch nog een keer heen. De dag dus hier begonnen. Henk filmde ons in het wrak. Na 45 minuten waren we weer boven op weg naar onze laatste duik. Wij wilden allemaal heel graag een flamboyant sepia zien. We gaan dus naar Kuda Lau. We zijn nog maar net onder water en gids Ronald ziet hem al. Bernie en ik gaan er bij liggen om naar hem te kijken en Ronald gaat snel naar boven om Henk en Mariska te roepen. Ze zaten nog op de boot. Gelukkig komen ze op tijd en de sepia staat op de film. Na 1 uur en 19 minuten is het mooi geweest met duiken in de Lembehstraat. De lucht is op en we gaan omhoog. Iets later komen Henk en Mariska ook boven. Het blijkt dat Henk tijdens het filmen door een Lion-vis geprikt is. Zo te zien heeft hij er behoorlijk last van en zijn vinger is opgezet en rood. Na 2 uur is het gelukkig over. We zijn uitgedoken en hebben nog 2 dagen gepland voor verkenning van Indonesië.

Vandaag gaan we naar Manado. Rob is chauffeur en gids. Als eerste gaan we naar de haven en het oude centrum. We bezoeken hier een markt en een Chinese tempel. Hierna hebben we allemaal zin in een pizza na 2 weken rijst en saté. Bij een MegaMall gooien we een PizzatHut-pizza naar binnen. Hierna komt Rob met een geweldig idee om ons te laten masseren. Na 1,5 uur heerlijke massage gaan we weer lekker ontspannen terug naar ons Resort. De laatste dag vertrekken we al vroeg naar het Tangkoko National Park. We zitten achterop een pick-up op een houten plankje. Zo te zien zijn we wel een attractie voor de plaatselijke bevolking. Na 1,5 uur komen we aan op de plaats van bestemming. We smeren ons goed in en gaan de jungle in. Het is er ontzettend warm en vochtig en al na 10 minuten zijn we doorweekt van het zweet. Maar het is wel de moeite waard geweest. We zien een klein aapje slapend in een boom en een groep grote zwarte apen en mooie vogels. Net voordat het regent zijn wij terug op de boot. Hierna nog uitrusten, spullen pakken en morgen weer naar huis. 24 uur later landen wij op Schiphol.

Het was een geweldige (duik)vakantie!! Een mooi land zowel boven als onder water. Het onderwaterleven daar is echt heel divers. Je raakt er niet uitgekeken. Henk heeft met veel moeite de film van 9 uur kunnen knippen tot een filmpje van 1,5 uur. Het is zeker een plek om nog eens terug te komen. Duiken in de Lembehstraat is ook goed te doen voor beginners als ik. Nauwelijks stroming, warm water en redelijk zicht. Je begint lekker op diepte en maakt vervolgens je lucht op op 3 meter onder de boot. De foto’s zijn gemaakt door Koos en Mariska.